Syro-Coptica et Syro-Arabica

English

History of Ecumenism: The Forgotten Early Period

In the histories of ecumenism, its initial formation is usually dated by the early 20th century. The World Missionary Conference held in Edinburgh in 1910 is referred to as its “symbolic beginning”. A quest for the origins of the ecumenical thought led researchers to find some early voices in the previous centuries, even as early as in the 15th–16th c. However, there are Oriental sources which witness a much earlier formation of the ecumenical paradigm of the ecclesiological thought, typologically corresponding to the one developed in the 20th c.

История экуменизма: забытый ранний этап

Историки экуменизма обыкновенно датируют его оформление началом XX в., указывая в качестве «символического начала» на Всемирную миссионерскую конференцию, состоявшуюся в Эдинбурге в 1910 г. Поиски зарождения экуменической мысли приводят исследователей в предшествующие столетия, до XV–XVI вв. Однако известны восточные источники, свидетельствующие о том, что экуменическая парадигма экклесиологической мысли, типологически соответствующая той, которая сложилась в XX в., в действительности сформировалась значительно ранее.

Maronite, Melkite, or Jacobite? Investigating the Confessional Affiliation of ʿAbd al-Masīḥ ibn Nāʿima al-Ḥimṣī, the Arab Christian Translator of Plotinus

The present study attempts to determine the confessional background of the ninth-century Arab Christian translator of Plotinus, ʿAbd al-Masīḥ ibn Nāʿima al-Ḥimṣī. Three scenarios are examined: that he was a Maronite, a Melkite, or a Jacobite. Given that we have, unfortunately, no primary sources that contextualize al-Ḥimṣī within his Christian environment, any answer to this question must remain tentative.

Маронит, мелькит или яковит? К вопросу о конфессиональной принадлежности ‘Абд ал-Масиха ибн На‘има ал-Химси, арабо-христианского переводчика Плотина

В настоящем исследовании предпринимается попытка определить конфессиональную принадлежность арабо-христианского переводчика Плотина, ‘Абд ал-Масиха ибн На‘има ал-Химси (IX в.). Рассматриваются три версии: он мог быть маронитом, мелькитом или яковитом. Отсутствие первоисточников, которые позволили бы контекстуализировать ал-Химси в его христианской среде, означает, что любое решение неизбежно будет предварительным. Тем не менее, представляется вероятным, что ал-Химси был халкидонитом (т.е.

Relations between Copts and Syrians in the Light of Discoveries at Dayr as-Suryān

This article offers a contextualizing analysis of archeological, iconographical and epigraphical data discovered mostly in the late 1990s at Dayr as-Suryān in Wādī-n-Naṭrūn between Cairo and Alexandria. It highlights the historical relations between the Egyptian (Coptic) and Syrian Christian communities and the presence of Syrian monks at the monastic site in question, as well as in Cairo and in Egypt generally.

Отношения между коптами и сирийцами в свете открытий в Дейр ас-Сурйāн

В статье предлагается анализ, направленный на контекстуализацию археологических, иконографических и эпиграфических данных, полученных главным образом в 1990-е гг. в ходе исследований, проводившихся в «Монастыре сирийцев» в Вади-н-Натрун, между Каиром и Александрией. Особое внимание уделяется историческим связям между египетским (коптским) и сирийским христианскими сообществами, как в указанном монастыре, так и в Каире и в Египте в целом.