Syro-Iranica et Syro-Mongolica

Английский

Syriac Poetry in the Mongol Time: From Monastery Cells to Royal Tents

The Syriac poetry of the 11–14th centuries (so-called Syriac Renaissance) has been studied very poorly so far. One of the reasons is a traditional approach of the scholars, who treated this poetry as secondary to the strongly developed Islamic literature. The reason for changing of its character was the final fall of the Caliphate (1258) and the emergence of a new state in the area of Iran and Iraq with the Mongol dynasty, headed by Ilkhans (Hulaguids).

Из келий в ханские шатры: сирийская поэзия монгольского времени

Сирийская христианская поэзия XI–XIV вв. (эпоха «Сирийского Ренессанса») до настоящего момента остается малоизученной. Одна из причин этого – ставший традиционным подход исследователей, расценивающих эту поэзию как вторичную вследствие сильного влияния исламской литературы. Причиной изменения характера литературы послужили исторические события XIII в.: окончательное крушение халифата (1258 г.) и образование на территории Ирана и Ирака государства с монгольской династией Ильханов (Хулагуидов) во главе.

Zoroastrian Mythological Motifs and the Phenomenon of Christian Acculturation in Sasanian Mesopotamia

The article analyzes two cases of borrowing Zoroastrian mythological motifs by Syriac-speaking Christians during the period of Late Antiquity. The first example, attested in the writings of Ephrem the Syrian (4th c.), concerns the case of reinterpretation of the traditional image of biblical Paradise as a cosmic mountain, encircling the whole world. Most probably, it developed under a direct influence of the Iranian cosmological traditions regarding the mountain Alburz.

Зороастрийские мифологические мотивы и феномен христианской аккультурации в Сасанидской Месопотамии

В статье рассматриваются два случая заимствования зороастрийских мифологических мотивов сирийскими христианами. Первый пример, засвидетельствованный впервые в сочинениях Ефрема Сирина (IV в.), касается реинтерпретации традиционного образа библейского Рая как опоясывающей весь мир космической горы, возникшей, по всей вероятности, под влиянием иранских космологических традиций, связанных с горой Албурз.