game studies

Religious Cults in the Fictional World of the RPG “Witchhunter”

This paper deals with religions found in the fictional world of “The Witcher” videogame. Within this fantasy universe, religious communities, institutions and conflicts are not constructed around theological doctrines, nor do they refer to the issues usually associated with religious faith (such as cosmology, eschatology, ethics or worship). Instead, their cornerstone appears to be the question regarding violence and their attitude towards the Other.

Религиозные культы в фикциональной вселенной RPG «Ведьмак»

Статья посвящена анализу религий фикционального мира видеоигры «Ведьмак». В фэнтезийной вселенной «Ведьмака» религиозные общины, институты и конфликты конструируются не вокруг богословских идей и, шире, не вокруг того спектра вопросов, которые было бы привычно отнести к числу вопросов веры (космогонии, эсхатологии, этике, обрядам), но главным образом по поводу отношения к Другому и к насилию.

“Dragon Age: Inquisition”: Christian Message in a Post-Secular World

This article deals with religious, specifically, Christian message in the videogame “Dragon Age: Inquisition”, released in 2014 by Bioware. In order to understand the specifics of this game, the article includes detailed analysis of traditional ways to present religion, gods and believers widespread in the genre to which “Dragon Age: Inquisition” belongs — the so-called role-playing games (RPG). Special attention is given to the way “Dragon Age: Inquisition” utilizes common set of narrative techniques and game mechanics often presented in the games of this genre.

Dragon Age: Inquisition: христианское высказывание в постсекулярном мире

В статье представлено религиозное (христианское) прочтение видеоигры Dragon Age: Inquisition от студии Bioware, вышедшее в 2014 г. Для лучшего понимания ее специфики также рассматривается традиционный подход к репрезентации религии, богов и верующих, распространенный в жанре RPG (role-playing games), к которому принадлежит и Dragon Age: Inquisition. Акцент делается на том, как именно в изучаемой игре используется обычный инструментарий нарративных приемов и игровых механик, характерных для ее жанра.